شیشه های خودرو

انواع شیشه های خم / تخت / لمینت و شیشه های گرم شونده خاص خودرویی مطابق استانداردهای مربوطه جزء توانمندیهای تولید می باشند.  شیشه های گرم شونده خودرویی در شیشه های جلو و یا عقب خودرو به منظور جلوگیری از یخ زدن و یا مه زدایی  کاربرد دارند . بطورکلی شیشه در صنعت خودروسازی به لحاظ کیفیت و ایمنی از اهمیت خاص و ویژ‌ه‌ای برخوردار است و به عنوان عایقی برای صدا و باد و باران به کار برده می‌شود .

شیشه خودرو

تفاوت‌ تکنولوژیکی شیشه جلویی خودرو با شیشه‌های جانبی و عقبی آن

 شیشه جلویی خودرو برخلاف شیشه‌های جانبی و عقب خودرو که سکوریت می باشند ، از نوع شیشه‌های  لمینیت است. در این شیشه ها یک فیلم پلاستیکی وجود دارد که به وسیله دو لایه شیشه در طرفین احاطه  شده است . این شیشه ها در مقایسه با شیشه‌های معمولی از ایمنی بسیار بیشتری برخوردارند چون شیشه های معمولی، در اثرشکستن به قطعات درشت و برنده خرد می شوند که می‌توانند منجر به خسارات جانی و مالی فراوانی برای فرد حادثه دیده شوند . درصورتیکه شیشه‌های لمینیت در اثرضربه می‌شکنند اما تکه‌های شکسته به میان لایه پلیمری چسبیده و شیشه یکپارچگی خود را حفظ می‌نماید بدین ترتیب از پراکنده شدن خرده شیشه ها و ایجاد جراحت برای سرنشینان خودرو یا پرتاب شدن سرنشینان به بیرون از خودرو جلوگیری می‌کند . از خواص دیگر آن‌ می‌توان به کاهش انتقال صدا با فرکانس بالا‌ ، جلوگیری از ورود اشعه فرابنفش  تا ۹۵ درصد و قابلیت ترمیم هنگام ترک خوردگی که بصورت لیزری انجام میگردد ، اشاره کرد که که البته ترمیم ترک خوردگی های شیشه خودرو برای اتومبیل هایی که شیشه ی یدکی آنها در بازار موجود است ، توصیه نمی شود .

اما شیشه‌های جانبی و عقب پس از برشکاری و شکل دهی تا دمای ۶۰۰ تا ۷۰۰ درجه سانتیگراد ، حرارت داده شده و سپس به سرعت سرد می شوند . این عمل موجب استحکام سطحی شیشه می شود بطوریکه این شیشه ها در اثر شکستن ، به قطعات ریز ، بدون لبه های تیز و برنده خرد شده و فرو می ریزند که هیچ گونه خطر جانی ندارند . البته لازم بذکر است جهت افزایش ایمنی ، گاهی اوقات شیشه های عقبی را نیز بصورت لمینیت تولید می کنند .