با توجه به وجود تعداد بسیاری از پیکربندی‌های متفاوت برای سازه شیشه ای ، انتخاب یک طرح می‌تواند اندکی دشوار باشد. اگرچه، فرآیند انتخاب می‌تواند با درک اهداف گوناگون سازه شیشه ای ساده شود.

ما در زیر گزینه‌های گلخانه[۱]، فضای شیشه‌ای الحاقی[۲] و اتاق نورگیر[۳]مان را تفکیک کرده‌ایم. هیچ‌گاه فراموش نکنید که تیم متخصص ما همیشه اینجاست تا در طول طراحی و فرآیند ساخت به شما کمک کند.

سازه شیشه ای و پیکربندی راست‌لبه باشیب دوسویه[۴]

پیکربندی راست‌لبه باشیب دوسویه شکل استاندارد برای سازه‌های شیشه ای مستقل است. این شکل فضایی یکنواخت فراهم می‌کند که در طول محور مرکزی جایی که خط‌الراس درست در بالای سر قرار می‌گیرد، بلندترین است. این پیکربندی اغلب یک بام شیروانی‌دار سنتی را نشان می‌دهد که می‌تواند تقریبا برای هر شیبی تنظیم شود و اجازه دهد شکل‌های بی‌قاعده به‌وسیله‌ی ترکیب شیب‌‌های متنوع تولید شوند. یک انتهای سه‌گوش معمولا به عنوان نقطه اتصال بین دو سازه عمل می‌کند.

راست‌لبه اتکایی[۵]

یک راست‌لبه‌ی اتکایی زمانی‌که یک فضای شیشه‌ای الحاقی یا یک گلخانه به سازه‌ای موجود الحاق می‌شود، معمول‌ترین پیکربندی است. یک سازه‌ی شیشه‌ای متصل امکان دسترسی مستقیم به دیگر اجزاء را بدون نیاز به برخورد با عناصر بیرونی فراهم می‌کند. سازه‌های شیشه‌ای راست‌لبه‌ی اتکایی می‌توانند در محیط‌های با محدودیت فضا استفاده شوند.

آن‌ها همچنین می‌توانند با سازه‌‌های بزرگ یا در طول دهانه‌های بزرگ مانند یک ویترین استفاده شوند. دیوار سازه‌های موجود می‌تواند به عنوان منبع ذخیره‌ی گرمایی برای گرمای خورشیدی در این پیکربندی عمل کند، که به ایجاد سالی پرآرامش در محیط پیرامون کمک مینماید.

لبه منحنی با شیب دوسویه[۶]

در یک پیکربندی لبه منحنی با شیب دوسویه، لبه‌های سازه‌ی شیشه‌ای، یعنی نقطه‌ای که دیوار و سقف به یکدیگر می‌رسند، منحنی هستند. اجزاء دکوراتیو تزئینی یک فضای شیشه‌ای الحاقی یا گلخانه را می‌آرایند تا به ظاهری کلاسیک برسند یا با دست نزدن به قاب‌بندی، ظاهری مدرن ایجاد کنند. منحنی‌ها می‌توانند از بالای تیرها شروع شوند تا به اجزای بلند یا کوتاه داخلی اجازه دهند تا ظاهری سنتی فراهم کنند.

لبه منحنی اتکایی[۷]

یک لبه منحنی اتکایی همه‌ی ویژگی‌های یک لبه راست اتکایی را داراست با این تفاوت که نقطه‌ای که دیوار و سقف به یکدیگر می‌رسند منحنی هستند. این سازه‌ها معمولا به تجهیزات دیگری متصل می‌شوند، جایی‌که سازه‌ی موجود می‌تواند به عنوان منبع ذخیره گرمایی برای گرمای خورشیدی در این پیکربندی عمل کند. آن‌ها همچنین می‌توانند با سازه‌های بزرگ یا با داهانه‌های زیاد مانند ویترین‌ها استفاده شوند.

انتهای مایل[۸]

یک سازه‌ی با انتهای مایل، معمولا برای اهداف زیبایی‌شناسانه انتخاب می‌شود. این سبک می‌تواند به یک بنا متصل شود یا به‌عنوان واحدی مستقل ساخته شود. هر بخش از شیب‌های روبه پایین سقف در زاویه‌ای ملایم، سه‌گوشه‌های انتهایی را حذف می‌کند. لطفا توجه داشته باشید حجم یک سازه‌ی با انتهای مایل کمتر از فضای شیشه‌ای الحاقی دوشیبه با اندازه‌ی مشابه خود است که این ممکن است هزینه‌های گرمایش و سرمایش را کاهش دهد.

اگی[۹]

پیکربندی‌های اگی با توجه به لبه‌های منحنی معکوس شده که در راس بالای سقف قرار دارند، نام‌گذاری شده‌اند. این شکل گاهی با نام منحنی-اس[۱۰] یا منحنی اگی[۱۱] معرفی می‌شود. سازه‌‌های سبک اگی پیکربندی‌های منحصربفردی هستند که تنها معدودی از سازندگان توانایی اجرای مناسب آن را دارند، اما توانایی خم کردن شرکت نوآوری‌های خورشیدی[۱۲]به ما امکان تولید منحنی‌های باکیفیت اگی را در خانه می‌دهد تا زمان‌های راهبردی کاهش یابد.

بی‌قاعده سفارشی[۱۳]

گاهی گزینه شما یک پیکربندی سازه‌ی سنتی نیست یا شما کاملا چیز منحصربفردی می‌خواهید. تیم طراحی ما  می‌تواند با ایجاد راه‌حل‌های سفارشی کمک کند تا به زیبایی دلخواه مورد نظر خود دست پیدا کنید.

گلخانه‌ها، فضاهای شیشه‌ای الحاقی واتاق‌های نورگیر می‌توانند شامل چرخش چندگانه، دیوارهای اضافی، چندین جهت شیب درسقف، و/یا تجهیزات جانبی بدون توجه به اندازه باشند.

همه‌ی سازه‌های شیشه‌ای خورشیدی می‌توانند با هرتعداد دلخواه از پنجره‌ها، درب‌ها، دریچه‌های راس و پنجره‌های ارسی ترکیب شوند.  همچنین اضافه کردن دیوار‌های قابل جابجایی، درب‌های کشویی یا درچه‌های نورگیر آسمان می‌تواند برای دست‌یابی به اهداف عملکردی و زیبایی‌شناسی کمک کند.

 

 

[۱]Greenhouse

[۲] Conservatory

[۳] Sunroom

[۴] Straight Eave Double Pitch

[۵] Straight Eave Lean-to

[۶] Curved Eave Double Pitch

[۷] Curved Eave Lean-to

[۸] Hip End

[۹] Ogee

[۱۰]S-curve

[۱۱]Ogee curve

[۱۲] Solar Innovations®

[۱۳] Custom Irregular

مقالات بیشتر را در مجله اینترنتی بازرگانی شیشه سلیمی بخوانید.