تفاوت های اصلی شیشه سکوریت و شیشه معمولی 

تفاوت شیشه سکوریت و شیشه معمولی در چیست؟ کاربرد شیشه سکوریت چیست؟ شیشه سکوریت بهتر است یا شیشه معمولی؟ تشابه های شیشه سکوریت و معمولی در چیست؟در این مطلب به این سوالات و سوالات دیگری که ممکن است در ذهن شما باشد در قالب برخی اشارات به تفاوت ها و تشابه ها پاسخ داده خواهد شد.

 استحکام و امنیت 

مهمترین تفاوت شیشه سکوریت و شیشه معمولی در استحکام و امنیت بالاتر شیشه سکوریت می باشد. به عبارت ساده تر، شیشه سکوریت با ضخامت یکسان، مقاومتر بیشتری ( حدود ۴ برابر بیشتر) در اثر  فشار و ضربه  از شیشه معمولی در برابر شکستن دارد. 

مقاومت شیشه سکوریت در برابر گرما و حرارت نیز بیشتر از شیشه معمولی می باشد و می تواند تا سه برابر بیشتر از شیشه معمولی گرما و شوک حرارتی را تحمل کند.

الگوی شکستن شیشه سکوریت

نکته مهم بعدی، الگوی شکستن شیشه سکوریت می باشد. اگر فشار  و یا ضربه وارده به شیشه سکوریت به حدی زیاد باشد که منجر به شکستن آن شود، شیشه سکوریت به صورت ذرات ریز غیر برنده شکسته می شود، در حالیکه شیشه معمولی به صورت قطعات نسبتا بزرگ و بسیار برنده و خطرناک شکسته خواهد شد. همین مورد باعث ایمن تر شدن شیشه سکوریت می باشد. الگوی شکستن سه نوع شیشه معمولی، سکوریت و لمینت در شکل زیر نشان داده شده است.

الگوی شکستن شیشه سکوریت

 قابلیت برش مجدد

تفاوت دیگر شیشه سکوریت و معمولی در امکان برش مجدد می باشد. شیشه معمولی را می توان در ابعاد و اندازه های دلخواه هر بار که امکان داشته باشد برش زد، در حالیکه این امکان برای شیشه سکوریت فراهم نمی باشد. شیشه سکوریت قبل از سفارش باید به صورت دقیق اندازه گیری شود و کلیه عملیات مورد نیاز از قبیل برش، سوراخکاری، لول زنی و… قبل از عملیات سکوریت شدن رو آن اعمال گردد.

 قیمت شیشه سکوریت و معمولی

با توجه به اینکه جهت تولید شیشه سکوریت نیاز به انجام عملیات ویژه سکوریت کردن می باشد؛ بدیهی است که قیمت شیشه بیشتر از شیشه معمولی باشد. قیمت شیشه سکوریت بسته به ضخامت ، نوع و ابعاد، حدود ۱٫۵ الی ۴ برابر شیشه معمولی با همان ابعاد و ضخامت می باشد.

تشابهات شیشه سکوریت و معمولی

در زیر به برخی از تشابهات شیشه سکوریت و معمولی اشاره می کنیم که بسیاری تصور می کنند که شیشه سکوریت و شیشه معمولی در این ویژگی ها هم متفاوت هستند، ولی در واقع اینطور نیست. 

 وزن :

بسیار گمان می کنند شیشه سکوریت با ضخامت یکسان، وزن بیشتری از شیشه معمولی دارد. اما در واقع، شیشه سکوریت و معمولی با ضخامت یکسان هیچ تفاوت وزنی ندارند و دلیل مستحکم تر بودن شیشه سکوریت، عملیات ویژه ای است که روی آن انجام می پذیرد.

 رنگ و شفافیت :

شیشه سکوریت محصولی از شیشه معمولی است که شفافیت و رنگ شیشه خام اولیه را داراست.

 ضخامت :

شیشه پس از اعمال عملیات سکوریت شدن، در همان ضخامت اولیه باقی می ماند.

تشخیص شیشه سکوریت

با توجه به مطالبی که در تفاوت و تشابهات شیشه سکوریت و شیشه معمولی عنوان شد، مشخص است که تشخیص ظاهری این دو کار ساده ای نیست. مهمترین نکته جهت تشخیص شیشه سکوریت، الگوی شکستن شیشه سکوریت می باشد. بدان معنا که اگر شیشه مورد نظر پس از شکستن به ذرات بسیار ریز ( و معمولا غیر برّنده) خرد شد، این شیشه سکوریت است. اگر شیشه به صورت قطعات بزرگ و برّنده شکست، این شیشه معمولی است. 

برای تشخیص ظاهری شیشه سکوریت و معمولی، توجه به نکات زیر می تواند مفید باشد:

  • معمولا اغلب کارخانه های شیشه سکوریت ، آرم و  اطلاعات تولید خود را در گوشه همه شیشه ها درج می کنند.
  • شیشه سکوریت حتما از نوع فلوت ( بدون موج ) هستند و اگر شیشه ای موج های نامتعارف داشته باشد، احتمالا سکوریت نیست.
  • شیشه ای سکوریت حتما لول زنی شده از نوع تخت و ساده هستند.
  • شیشه سکوریت پس از شکستن اغلب به صورت ذرات ریز می شکند.

جهت اطمینان بیشتر حتما شیشه های سکوریت را از شرکت های معتبر تهیه کنید.