برای راه اندازی یک کارگاه شیشه بری چه می خواهیم؟


 

آیا تصمیم دارید یک کارگاه شیشه بری راه اندازی کنید؟ قبل از هر چیزی ملزومات کارگاه شیشه بری را باید بشناسید.

ملزومات کارگاه شیشه بری | شغل شیشه بری

۱- کارگاه شیشه بری نیازمند فضایی برای نگهداری شیشه ها می باشد. جهت استفاده بهینه از فضای موجود و همچنین سهولت در کار و ایمنی بیشتر٬ توصیه می شود که از خرک های ثابت آهنی استفاده نمایید. پس قبل از هر چیز٬ یکی از ملزومات کارگاه شیشه بری محلی برای نصب و استقرار خرک ها است. در زیر ۲ نوع خرک متداول انبار شیشه را مشاهده می کنید.

۲- یک میز برش خوب ( چوبی یا آهنی) از ملزومات دیگر کارگاه شغل شیشه بری می باشد. ارتفاع ۱۰۰ تا ۱۲۰ سانتی متری برای میز برش مناسب می باشد. طول و عرض میز بستگی به فضای کارگاه دارد. سعی کنید که میز برش چرخدار باشد تا در صورت لزوم قابل جابجایی باشد. قابلیت جابجایی مزیت مهمی برای میز برش می باشد. میزهای برش تاشونده نیز از عملکرد خوب و ایمنی بالایی برخوردار می باشند.

 

(جهت سفارش انواع میزهای برش شیشه با ما تماس بگیرید)

۳- پوشش مناسب چوبی برای کف کارگاه، بخصوص داخل خرک ها و محل های قرار دادن شیشه ها. از قطعات چوبی نرم و مناسب در محل خرک ها و انبار شیشه ها استفاده نمایید. برخی علاقه دارند که کل کف کارگاه را موکت کنند. توجه داشته باشید که اینکار باعث سختی تردد در محیط کارگاه می شود. بهتر است محل هایی نگهداری شیشه به چوب یا موکت پوشانده شود.

۴-  تجهیزات ایمنی مهمترین بخش شغل شیشه بری : دستکش های مناسب شیشه بری، جعبه کمک های اولیه، کفش،  لباس کاری که همه بدن را پوشش دهد و در عین حال راحت باشد. 

۵- ابزار های شیشه بری : متر، الماس شیشه بری، خط کش چوبی، الماس برش تی (T)، جعبه ابزار عمومی شامل انواع پیچگوشتی، چکش، انبردست، سیم چین ، کاتر و …

۶- برای ریختن ضایعات شیشه محلی را پیش بینی کنید. بهتر است از سطل زباله فلزی و مشابه آن استفاده نمایید. مناسب تر است که شیشه های ساده را جدا از انواع دیگر قرار دهید؛ زیرا در هنگام بازیافت شیشه این شیشه ها از بقیه جدا می شوند.

۷- ترکیب مناسبی از انواع شیشه ها؛ پر کاربردترین شیشه در یک کارگاه شیشه بری، شیشه ساده ۴میل می باشد٬ بخصوص اگر تمایل به فعالیت بیشتر در زمینه شیشه های ساختمانی داشته باشید؛ زیرا شیشه ۴میل ساده هم خود کاربرد زیادی دارد و هم در  تمام انواع شیشه دوجداره نیز قابل استفاده می باشد. شیشه های مورد نیاز یک کارگاه شیشه بری به ترتیب اولویت شامل: ۴میل ساده (ترجیحا فلوت)٬ ۴میل مشجر٬ شیشه ۶میل ساده٬ ۶میل برنز٬ ۵میل برنز٬ شیشه ۴میل برنز٬ آینه فلوت٫ شیشه ۸ میل ساده٬ شیشه ۱۰ میل ساده٬ ۸میل دودی و برنز٬ ۱۰ میل دودی و برنز و … می باشد.

در حمل شیشه های داخل کارگاه چه نکته هایی را باید توجه کنیم؟

طبق تجربیاتی که طی سال ها بدست آمده است، شغل شیشه بری علی رقم ظاهر آن، شغل امنی است:به شرطی که حمل شیشه ها به صورت ایمن انجام شود. اغلب حوادث شیشه بری، به هنگام حمل شیشه رخ می دهد. لذا در حمل شیشه های داخل کارگاه باید به نکات زیر توجه کرد:

۱- حتما از دستکش مناسب شیشه بری استفاده شود. دستکش هایی که یک پشت آن پشمی و روی  آن پشمی و لاستیکی است. همجنین کفش کناسب داشته باشید. هرگز از کفش های تابستانی و روباز استفاده نکنید.

۲- در حمل شیشه های بزرگ که به صورت دو یا چند نفره حمل می شوند، از قلاب یا قاپک حمل شیشه استفاده شود.

۳- وجود ترک های ریز در شیشه های بزرگ بسیار خطرناک است. این ترک ها معمولا غیر قابل رویت هستند. به محض برداشتن شیشه و حین حمل، ترک ها به سرعت بزرگ شده و فاجعه می آفرینند. لذا قبل از حمل شیشه های بزرگ و روی زمین، کمی آنها را تکان دهید، تا در صورت وجود ترک ریز، این موضوع نمایان شود. 

۴- شیشه را کاملا به صورت عمودی حمل کنید و از خم کردن شیشه و اصطلاحا لنگر کردن آن اجتناب کنید.

۵- جهت تخلیه شیشه، شیشه را به آرامی روی سطح چوبی، کارتنی ضخیم یا موکتی قرار دهید. از برخورد لبه شیشه به سطوح سخت، جدا جلوگیری کنید.

 

لیست برخی از ابزار شیشه بری برای کارگاه شیشه بری

ابزار شیشه بری

تصویر

الماس شیشه بری/ تیغه الماسه

 الماس شیشه بری2

خط کش و الماس برش تی (T-cutter)

 خط کش تی

متر

 متر

گونیا

 گونیا

گردبر

 گردبر

دستکش

 دستکش

قاپک

Glass installation can be done by just about anyone, but you will need the right tools to do the job.

قاپک حمل شیشه

جداکن

 جدا کن

لیست قیمت ابزار شیشه بری

برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه راه اندازی کارگاه شیشه بری و اطلاعات بیشتر درباره شیشه دوجداره٬ شیشه رومیزی٬ شیشه میز ناهارخوری٬ شیشه های تزیینی٬ شیشه های ۸میل و ۱۰میل٬ آینه و… با ما تماس بگیرید.

لیست قیمت ها