آیا نصب شیشه های دوجداره مقرون به صرفه می باشد؟ – کاهش هزینه ها با شیشه ها دوجداره

امروزه بهینه سازی مصرف انرژی تبدیل به اولویت مهم زندگی مردم شده است و شیشه های دوجداره نیز یکی از ابزارهای شناخته شده برای بهینه سازی مصرف انرژی می باشند. همه مردم قبول دارند که شیشه های دوجداره موجب بهینه سازی مصرف انرژی می شوند، اما سوال اینجاست که ” آیا پرداخت هزینه بیشتر برای داشتن شیشه دوجداره مقرون به صرفه است ؟”

دوجداره 3

جواب این سوال بستگی به عوامل مختلفی دارد. رهنمود های ارائه شده در پایین شما را در تصمیم گیری مبنی بر اینکه آیا شیشه های دوجداره مقرون به صرفه هستند و یا خیر کمک خواهد کرد.

همانطور که از نام دوجداره پیداست، شیشه دوجداره حاوی دو لایه شیشه برروی فریم بجای یک لایه شیشه می باشد. بهینه سازی مصرف انرژی به دلیل افزودن لایه شیشه اضافی نیست، بلکه فضای خالی و هوای بین دو لایه شیشه، عامل اصلی ایجاد عایق و بهینه سازی مصرف انرژی می باشد.

نقش شیشه دوجداره در اتلاف انرژی

اهمیت شیشه های عایق غیر قابل انکار است. طبق تحقیقات انجام شده، شیشه های ساختمان بیشترین نقش را در از دادن گرما و یا نفوذ گرما به ساختمان دارند. اما چقدر؟ حقایق ممکن است باعث شگفتی شما شود:

  • در تابستان، یک پنجره شیشه ای، ۱۰۰ برابر بیشتر از یک دیوار عایق، اجازه نفوذ گرما به ساختمان را می دهد. همچنین، یک پنجره شیشه ای به مساحت  یک متر مربع در تابستان به اندازه گرمای تولید شده توسط یک رادیاتور، سبب نفوذ گرما به داخل ساختمان می شود.
  • در زمستان،گرمای از دست رفته از پنجره های شیشه ای تک جداره حدود ۱۰ برابر بیشتر از دیوارهای عایق است.در خانه های معمولی، پنجره های شیشه ای حدود ۴۰ درصد از گرمای داخل منزل را هدر می دهند.

ضریب انتقال گرما در شیشه دوجداره

نرخ انتقال گرما (نرخی که گرما از یک شی عبور می کند) بر حسب واحدی به نام ضریب U اندازه گیری می شود.ضریب U یک شیشه با ضخامت ۳ میلی متر حدود ۵٫۹ اندازه گیری شده است.در مقایسه ، یک شیشه دو جداره شامل دو شیشه ۳ میلی متر و فضای ۶ میلی متری بین آنها ضریب U حدودا ۳٫۱ دارد.این مقدار تقریبا نصف حالت تک جداره است که نهایتا منجر به ذخیره ۵۰ درصد گرمای خانه می شود.

ضریب انتقال گرما در فریم های شیشه دوجداره

فریم ها نیز نقش بسیار مهمی در ضریب U درب و پنجره ها دارند . یک درب و پنجره آلومینیومی معمولی دارای ضریب U معادل ۱۰می باشد درحالی که فریم چوبی ضریب  Uبرابر ۲٫۸ دهم دارد .
مقدار گرمای هدر رفته با ضریب R که نشانگر میزان جلوگیری از هدر رفتن گرما می باشد محاسبه می شود . در مناطق سردتر ضریب R از اهمیت بیشتری نسبت به ضریب U برخوردار است. طبق تحقیقات و محاسبات انجام گرفته توسط سازمان رتبه بندی درب و پنجره استرالیا(AFRC) ، هنگامی که دما ۱۵درجه سانتی گراد کاهش می یابد طی یک شب در یک پنجره یک متر مربعی یک جداره معادل ۶٫۵۱۰ وات انرژی خارج می شود. با نصب شیشه دوجداره به سادگی می توان از هدر رفتن نیمی از این گرما جلوگیری کرد .
علاوه بر عوامل اشاره شده در بالا، عوامل دیگری روی ضریب R و ضریب U درب و پنجره تاثیر گذار هستند که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • گاز آرگون تزریق شده بین دولایه شیشه می تواند تاثیر بهتری در بازده گرمایی ایجاد کند.
  • برخی از سازنده های درب و پنجره های آلومنیمی جدید بهبود بسیارزیادی در ضریب U داده اند.
  • فریم های UPVC ضریب U بهتری از فریم های آلومینیومی دارند .

علی رغم اینکه درب و پنجره دوجداره هزینه بیشتری از درب و پنجره های تک جداره دارند، نصب درب و پنجره دوجداره سبب بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه های مربوط به انرژی چه در سرمایش و چه در گرمایش ساختمان می شود. در مدت نه چندان طولانی سبب بازگشت هزینه های بیشتر مربوط به نصب شیشه های دو جداره می گردد.

مزایای شیشه دوجداره نسبت به شیشه تکجداره

  • از نفوذ صدای محیط خارج به داخل جلوگیری می کند.
  • از نفوذ گرد و خاک خارج به داخل جلوگیری می کند.
  • امنیت بیشتری دارد.
  • تنوع در طراحی و زیبایی بیشتری دارد.
  • انعطاف پذیری بیشتری دارد و می توان از انواع شیشه ها برای لایه های دوجداره استفاده نمود( برای مثال، یک لایه شیشه رفلکس و یک لایه شیشه ضد اشعه UVکه در کل از مزیت دوشیشه نیز می توان استفاده کرد) .
  • بخار روی شیشه نمی نشیند.

صنعت شیشه سلیمی  – تولید کننده انواع شیشه دوجداره با استاندارد بهینه سازی مصرف سوخت. جهت دریافت لیت قیمت های بروز شیشه دوجداره روی لینک زیر کلیک نمائید.

جهت مشاهده لیست قیمت بروز شیشه دوجداره کلیک نمائید.