کسب و کار حوزه دکوراسیون داخلی شیشه روز به روز رونق می گیرد. طراحان و مشتری ها خواهان شیشه بیشتر، نور بیشتر و قاب و چارچوب کمتر هستند و صنعتگران حوزه صنعت شیشه با گسترش تنوع محصولات خود به این نیازها پاسخ می دهند.

دکوراسیون داخلی شیشه2

همزمان که طراحان و معماران از تکنولوژی های جدید مثل چاپ دیجیتال روی شیشه استفاده می کنند، طراحی های دیگر مبتنی بر سایر تکنولوژی ها نیز ظهور می کنند و همزمان که هنوز رنگ اهمیت زیادی دارد، اکثر پروژه ها به لطف تکنولوژی های جدید، ظریف تر و کاربردی تر اجرا می شوند. اجرای پروژه های پلکان شیشه ای معلق همراه با نرده حکاکی شده شیشه از جمله سایر طراحی های داخلی توسط شیشه محسوب می شود. همه اینها در حوزه دکوراسیون اخلی شیشه نیازمند داشتن شیشه هایی ایمن، کاربردی و زیباست.

در این مقاله به بررسی چهار عامل مهمی که بر بازار دکوراسیون داخلی شیشه تاثیر گذارند و بازار دکوراسیون شیشه را هدایت می کنند می پردازیم.

۱-  کشف شیوه های نوین چاپ دیجیتال روی شیشه و تنوع این صنعت تاثیر آن در دکوراسیون داخلی شیشه 

دکوراسیون داخلی شیشه3

طراحان، معماران و هنرمندان به مرور شیوه های نوینی در چاپ دیجیتال روی شیشه جهت ایجاد زیبایی بصری کشف و ابداع می کنند. بخصوص با پیشرفت صنعت چاپ دیجیتال روی شیشه، تنوع استفاده از آنها نیز بالا رفته است. چاپ روی شیشه به نوعی امکان ترکیب نور و رنگ را در فضا ایجاد می کند و همین ویژگی می تواند تبدیل به بُعد در فضا شود. با استفاده از چاپ روی شیشه می توان تصاویری و علایم روی شیشه ایجاد نمود که حسی مشابه حکاکی روی شیشه د اشته باشد.

۲- دکوراسیون کاربردی

به همان میزان که رنگ اهمیت دارد، طراحی کاربردی، اقتصادی، عملی با نمای بصری جذاب نیز مهم است. اغلب طراحان دکوراسیون داخلی برجسته جهان مثل لوئیس مورئو(Louis Moreau)  اظهار می کنند که “برای معماران و مشتریان مات یا شفاف بودن شیشه مهم است. در برخی موارد شیشه باید مات باشد و در برخی موارد باید بتوان سمت دیگر شیشه را دید. از این مات بودن شیشه در طراحی های مختلف می توان برای انتشار نور در فضا، بدون دیده شدن سمت دیگر نیز استفاده کرد. ترکیبات هنرمندانه و خلاقانه از این قابلیت سبب ایجاد نماهای بصری فوق العاده جذاب می شود. برای مثال، ما پروژه ای در H&M انجام داده ایم که با استفاده از باکس های نور و تابش از طریق شیشه های مات سفید نمای بصری منحصر به فردی ایجاد کردیم.”

نور دهی مناسب، صرفه جویی در انرژی، ترکیب رنگ مناسب، ایمنی بالا همگی در ایجاد دکوراسیون کاربردی نقش اساسی دارند.

۳-شیشه بیشتر، نور بیشتر

طراحان و مشتریان به دنبال استفاده از شیشه زیاد و فریم کم برای ایجاد نقاط کانونی داخلی ساختمان هستند. مشتریان می خواهند که از چارچوب و فلز کمتری استفاده شود و بجای آن برای بکارگیری نور محیط شیشه مورد استفاده قرار بگیرد.

دکوراسیون داخلی شیشه4

۴- طراحی با جزئیات

توجه به جزئیات بخاطر امنیت، ظاهر و تسلط داشتن در تمامی گوشه ها و اتصالات اهمیت زیادی دارد. پس مشتریان به دنبال کالایی هستند که بتوان این جزئیات را داشته باشد. شاید در گذشته تنها از شیشه های مشجر و یا رنگی و غیره برای ایجاد فضای خصوصی استفاده می شد، اما امروزه تکنولوژی ایجاد حریم خصوصی پیشرفت قابل ملاحظه ای کرده است. طراحان قادراند خصوصی و عمومی بودن ناحیه ی خاصی از ساختمان را کنترل کنند. به لطف شیشه های هوشمند (یا مات شونده برقی) امکان ایجاد فضای خصوصی در کسری از ثانیه فراهم می شود. میزان عبور نور و یا مات و شفاف شدن شیشه ها از مهم ترین ابزارهای طراحی از گذشته تا به حال بوده است. به لطف تکنولوژی های جدید مثل شیشه های مات شونده تعریف جدیدی از فضای خصوصی و یا عمومی در ساختمان ها به وجود آمده است بنابراین توجه به جزییات اهمیت زیادی چه در زمینه زیبایی، چه در زمینه کاربردی بودن و چه در زمینه ایمنی اهمیت خاصی یافته است.