پروژه هایی که نیاز به شیشه لمینت دارند – ضرورت استفاده از شیشه لمینت

وقتی که صحبت از شیشه ایمنی به میان می آید، ذهن طراحان و معماران ساختمانی معطوف به دو گزینه موجود در بازارهای امروز می گردد : شیشه سکوریت و شیشه لمینت. در مطلب زیر به پروژه هایی که نیاز به شیشه لمینت دارند اشاره می کنیم.

پروژه هایی که نیاز به شیشه لمینت دارند

گرچه شیشه سیمدار هم به نوعی شیشه ایمنی محسوب می گردد و در مقابل آتش مقاوم است، اما این محصول به دلیل ورود شیشه های بسیار پیشرفته تر و کارآمدتر در سال های اخیر، کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

این محصولات شیشه در طول مدتی که مورد استفاده قرار می گیرند، مورد آزمون قرار گرفته اند و هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را در نقش شیشه ایمنی دارند.

شیشه سکوریت ( شیشه حرارات دیده، شیشه میرال و …) حدودا چهار تا پنج برابر مقاومتر از شیشه معمولی می باشد. این شیشه همچنین مقاومت حرارتی بیشتری نیز دارد و به هنگام شکستن به ذرات بسیار ریز غیر بُرنده خرد می شود. شیشه سکوریت شده و تحت حرارت قرار گرفته، امکان برش یا سوراخکاری دوباره ندارد و در صورت برخورد الماس شیشه بری یا مته الماسه، خرد خواهد شد.

شیشه لمینت دارای لایه طلق مانندی بین دو لایه بیرونی می باشد که به هنگام شکستن، این دو لایه بیرونی را نگه می دارد. این وِیژگی دو مزیت دارد، اولا اینکه خرده شیشه ای برای آسیب رساندن وجود ندارد و ثانیا شیشه در جای خود باقی می ماند مگر آنکه ضربه بسیار قوی باشد.

معمولا استفاده از شیشه سکوریت بیش از شیشه لمینت می باشد و این موضوع اغلب به دلیل قیمت مناسب شیشه سکوریت است. اما پروژه هایی هستند که نیاز به شیشه لمینت برای اجرا دارند.

پنجره فروشگاه ها و درب های شیشه ای خارجی

برای محل های تجاری، مثل فروشگاه ها و یا دفاتری که معمولا شب ها تعطیل می باشند، استفاده از شیشه لمینت برای پنجره های خارجی توصیه می شود. استفاده از شیشه لمینت این اطمینان را می دهد که در صورت شکسته شدن، شیشه در محل خود باقی می ماند و تا تعویض شیشه، محل شما ایمن خواهد بود. همچنین، به دلیل وجود لایه طلق بین دولایه شیشه، نفوذ های عمدی را به تاخیر می اندازد.

محل های مرتفع

 در محل های مرتفعی که شیشه نصب شده است مانند روف لایت، روشنایی ها، پنجره های مرتفع، نماها و … ، استفاده از شیشه لمینت ضروری می باشد. استاندارد انگلیس BS 5516 PART2 اشاره می کند که در ارتفاع بالای ۵ متر، شیشه سکوریت یا لمینت باید مورد استفا ه قرار بگیرد. در ارتفاع بین ۵ تا ۱۳متر، شیشه سکوریت کمتر از ۶ میل و و کوچکتر از ۳ مترمربع و در غیر اینصورت شیشه لمینت باید مورد استفاده قرار بگیرد. بقیه محل های بالای ۱۳ متر باید از شیشه لمینت استفاده نمایند.

این استانداردها به دلیل آن است که در صورت شکستن شیشه به هر دلیل در ارتفاع ۱۳ متر، قطعات خرد شیشه که از ارتفاع بیش از ۱۳ متر سقوط می کنند، صدمات شدیدی را به افراد پایین وارد خواهند کرد.

کف شیشه ای

کف و پله شیشه ای هم باید از نوع لمینت باشد. مقاومت بالای شیشه لمینت در برابر فشار، این اطمینان خاطر را به افرادی که از روی آن عبور می کنند می دهد که بدون نگرانی از شکستن شیشه روی آن راه بروند.

پارتیشن های شیشه ای PDLC

پارتیشن های شیشه ای باید از نوع شیشه ایمنی باشند، چه شیشه سکوریت یا لمینت. پارتیشن های PDLC نوع خاصی از پارتیشن هستند که یک لایه طلق PDLC بین دو لایه شیشه قرار می گیرد و با برقراری جریان برق شفاف و با قطع جریان برق مات می شوند. به این نوع شیشه های شیشه مات شونده یا هوشمند نیز اتلاق می گردد.

جهت مشاهده لیست قیمت بروز شیشه لمینت کلیک نمائید.