مناسب ترین ظروف نگهداری خیارشور و ترشیجات کدام ظروف هستند؟ 

ذائقه ایرانی با ترشیجات سازگار است. بسیاری طعم ترشی و خیار شور را دوست دارند و به عنوان چاشنی مهم غذایی از آن استفاده می کنند. امروزه مردم اغلب علاقه به مصرف ترشیجات خانگی دارند. قسمت مهم محصول ترشیجات، سرکه می باشد. سرکه خاصیت اسیدی دارد. همین سرکه سبب ماندگاری ترشیجات می شود. اما همین سرکه ممکن است با ظرف پلاستیکی واکنش دهد و موجب مشکلات عمده ای شود. مناسب ترین ظروف نگهداری خیارشور و ترشیجات ، ظروف شیشه ای (جار شیشه ای) است. شیشه هیچ واکنشی با مواد داخل آن و اسید های ضعیف نمی دهد؛ لذا مناسب نگهداری ترشیجات است. شیشه ترشی و طعم آن را سالم و با کیفیت نگه می دارد.

مزایای استفاده از ظروف شیشه ای برای نگهداری ترشیجات و خیار شور

شیشه ترشی بزرگ

نگهداری ترشیجات و خیار شور در ظروف شیشه ای

همانطور که گفته شد ماده اصلی و مهم انواع خیارشور و ترشیجات، سرکه است. سرکه از تخمیر اتانول (الکل اتیلیک) تولید می شود و حاوی اسید استیک است. سرکه های خوراکی موجود در بازار بین ۴ الی ۸ درصد اسید استیک دارند. سرکه هایی که برای خیارشور و ترشیجات مورد استفاده قرار می گیرند حدودا ۱۸ درصد اسید استیک دارند. سرکه طبیعی علاوه بر این حاوی مقدار زیادی اسیدهای ضعیف است. این اسید ها با ظروف فلزی و پلاستیکی در مرور زمان واکنش می دهند و مواد شیمیایی مضر را وارد سرکه می کنند.

شیشه ترشی | قیمت ظروف شیشه ای ترشی

همان طور که توضیح داده شد، یکی از بهترین ظروف برای نگهداری ترشی شیشه است. شیشه ترشی از نوع جار ( ظروف شیشه ای دهانه گشاد) است. جارها در حجم ها و سایزهای متفاوت تولید می شوند. ترشی های فانتزی و گران قیمت را در جارهای شیشه ای کوچک تر بسته بندی می کنند. این جارها حجم بین ۱۸۰ الی ۵۰۰ سی سی دارند. گنجایش ترشی نزدیک به ظرفیت آب شیشه هاست. یعنی ظرفی که ۱۸۰ سی سی ظرفیت دارد حدودا ۱۸۰ گرم ( بسته به چگالی ترشی) ظرفیت ترشی دارد. در خصوص خیارشور هم همین روال صادق است. اما برای توشیحات متداول و تولیدات خانگی، جارهای با ظرفیت ۵۰۰ الی ۱۵۰۰ سی سی مورد استفاده قرار می گیرد. تصویر متداول ترین شیشه ترشی و گنجایش آنها در زیر آورده شده است. 

چار گرد 250 اتومات درب 66جار گرد اتومات 280 درب 66
جار گرد اتومات 700 درب66

جار شیشه ای اتومات ۷۰۰

جار گرد اتومات یک درب 66
جار گرد اتومات یک ونیم درب 82جار گرد اتومات دو درب 82
جار صاف یک کیلو اتومات درب 82جار کمرباریک اتومات یک درب 82

شیشه های گرد اتومات برای ترشی و خیارشور مناسب تر هستند. شیشه های گوشه دار بیشتر مناسب رب و عسل هستند. اغلب شیشه های چند ضلعی به صورت کارگاهی تولید می شوند. شیشه های کارگاهی یا دستی از نظر وجود موج و حباب و تحمل گرمای آبجوش، کیفیت پایین تری نسبت به شیشه های اتومات دارند.جهت مشاهده سایر جارها و قیمت ظروف شیشه ای ترشی به صفحه محصولات مراجعه کنید.

قیمت ظروف شیشه ای ترشی نسبت به سایز شیشه و همچنین سایز درب آن، متفاوت است. جهت مشاهده لیست قیمت های شیشه های موجود به صفحه محصولات جار و بطری شیشه ای مراجعه کنید. حداقل فروش یک کارتن از هر مدل شیشه  و برای خرید بالای ۱۰۰۰ عدد از هر مدل، تخفیفات پلکانی منظور می گردد.

قیمت شیشه خیارشور | خرید شیشه خیارشور

ظروف شیشه ای مناسب ترین ظروف نگهداری خیارشور و ترشیجات هستند. از لحاظ شیمیایی، شیشه ساختاری خنثی در برخورد با اسیدهای ضعیف دارد و هیچ واکنشی با ترکیبات موجود در سرکه ایجاد نمی کند؛ لذا کیفیت و سلامت ترشیجات و خیارشور را به طور کامل حفظ می نماید. قیمت شیشه خیارشور به عواملی مثل حجم شیشه، سیستم تولید شیشه، تعداد خرید و نوع بسته بندی آن بستگی دارد. 

شیشه های ۶۷۰ سی سی اتومات دهانه ۶۶ و دهانه ۸۲، از متداول ترین شیشه های ترشی و خیارشور هستند. جهت خرید شیشه خیارشور به حجم شیشه مورد نظر دقت کنید. شیشه های ۶۷۰ سی سی حدودا ۷۰۰ گرم خیارشور گنجایش دارند. شیشه های کوچکتر (۲۰۰ الی ۳۶۰ سی سی) کمتر برای ترشی و خیارشور مورد استفاده قرار می گیرند. 

نکته بعدی، اندازه دهانه شیشه ها است. درب شیشه ها به طور استداندار در سایزهای ۵۸-۶۳-۶۶ و ۸۲ میلی متر تولید می شوند. البته دربها و شیشه ها با سایزهای دیگر هم موجود هستند. باتوجه به اندازه خیارشور های تولیدی، بهتر است از شیشه هایی که دهانه گشادتری دارند استفاده شود. دهانه گشادتر موجب سهولت خارج شدن خیارشور از شیشه می شوند. شیشه های دهانه ۸۲ و ۶۶ مناسب تر هستند.

جار شیشه ای ترشی

همانطور که پیش تر اشاره شد، ظروف شیشه ای بسته بندی مواد غذایی به دو گروه کلی تقشیم می شوند. بطری و جار. بطری ها مخصوص مایعات رقیق هستند و دهانه باریکی دارند. مثل بطری آبلیمو. جارها، دهانه گشاد تری دارند و مخصوص مایعات غلیظ و مواد جامد هستند. برای ترشی هم باید از جار شیشه ای ترشی استفاده کرد. از هر دو سبک جار اتومات و دستی می توان برای ترشی استفاده کرد. شیشه های گرد پرطرفدارتر هستند. زیرا شکل مواد را به دستی نشان می دهند. استفاده از شیشه های اتومات برای شیشه ترشی اولویت بیشتری دارد. برای دیدن لیست به بخش محصولات جار و بطری مراجعه نمایید. 

جار شیشه ای ترشی - اتومات

جار شیشه ای ترشی ( ظرفیت یک کیلو ترشی)

جار گرد اتومات دو درب 82

۱۵۰۰ سی سی ظرفیت حدودا یک و نیم کیلو ترشی

بازرگانی شیشه سلیمی ارائه دهنده انواع ظروف شیشه ای خیارشور و ترشیجات ( جار شیشه ای) در طرح ها و اندازه های مختلف به همراه سایر ملزومات شامل درب و ویسکوز و … . جهت مشاهده قیمت شیشه خیارشور و همچنین سایر انواع شیشه ها روی لینک زیر کلیک نمایید.

جهت مشاهده محصولات جار و بطری شیشه ای کلیک نمایید.