شیشه لمینت – شیشه ایمنی – نوعی از شیشه های ایمنی می باشد که هنگام شکستن، قطعات شیشه را کنار هم نگه می دارد. به هنگام شکستن، قطعات و ذرات شیشه شکسته شده توسط لایه داخلی – که معمولا پلی ونیل بوتیرال ((Poly Vinyl Butyral (PVB)  ویا اتیلن وینیل استات ((Ethylene-Vinyl Accetate (EVA)  می باشد – نگه داشته می شود. لایه داخلی حتی در صورت شکسته شدن شیشه، آن را یکجا نگه می دارد و از شکستن شیشه به قطعات بزرگ جلوگیری می کند. این امر ویژگی الگو شکستن ” تار عنکبوتی” به شیشه می دهد و هنگامی که ضربه به اندازه کافی برای سوراخ کردن شیشه قوی نباشد، شیشه با این الگو ترک می خورد.

شکستن طرح عنکبوتی شیشه

شیشه لمینت معمولا در جاهایی استفاده می شود که احتمال ضربه و اصابت انسان  و یا احتمال ریزش بر اثر شکستن وجود دارد و همچنین در کاربردهای معماری مورد استفاده قرار می گیرد. پنجره سقفی (Skylight)  و شیشه های اتومبیل از جمله مواردی هستند که از شیشه لمینت در آنها استفاده می شود. در مناطق جغرافیایی که وزش باد و طوفان متداول است از شیشه لمینت در نمای ساختمان ها، کرتین وال ها و شیشه های خارجی فروشگاه ها استفاده می شود.

از آنجائیکه شیشه لمینت در مقایسه با شیشه های معمولی با همان ضخامت در مقابل عبور صدا مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد، به عنوان عایق صوتی نیز می توان از آنها استفاده کرد. بدین منظور از نوعی PVB آکوستیک در لایه میانی استفاده می شود.  در خصوص لایه EVA نیازی به استفاده از ماده آکوستیک نمی باشد، زیرا خود EVA عایق صوتی است. ویژگی دیگر شیشه لمینت آن است که لایه PVB یا EVA ضد اشعه فرابنفش هستند و اجازه عبور نور فرابنفش را نمی دهند. EVA با قابلیت ترموست می تواند تا 99.9% از عبور اشعه فرابنفش جلوگیری نماید.

تاریخچه شیشه لمینت – شیشه ایمنی

 در سال 1902 ، شرکت فرانسوی  Le Carbone به الگویی جهت ایجاد پوششی روی شیشه به منظور کاهش حساسیت شیشه در ترک برداشتن و شکستن دست یافت. شیشه لمینت توسط شیمیدان فرانسوی  Édouard Bénédictus با الهام از یک حادثه ای که در آزمایشگاه رخ داد، اختراع شد. یک فلاسک شیشه که پوششی از نیترات سلولوزی پلاستیک داشت افتاد و شکست اما قطعات آن جدا نشد و به صورت یکپارچه ماند. گرچه تا سال 1909  Bénédictus اختراع خود را ثبت نکرده بود، در سال 1911 وی   Société du Verre Triplex را ساخت که ترکیبی از شیشه و پلاستیک جهت کاهش جراحات تصادفات رانندگی بود. تولید Triplex Glass زمانبر و دشوار بود، لذا قیمت تمام شده آن نیز بالا بود. این شیشه به سرعت جای خود را در صنعت اتومبیل سازی باز نکرد اما شیشه های لمینت به طور عمده در چشمی ماسک های ضد گاز در جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1912 فرآیند تولید به شرکت انگلیسی  English Triplex Safety Glass واگذار گردید. متعاقبا، در یالات متحده، Libbey Owens-Ford و Du Pont de Nemours با Pittsburg Plate Glass تولید Triplex را آغاز کردند.

در سال 1927، شیمیدان های کانادایی  Howard W. Matheson و  Frederick W. Skirrow بوتیرال پلی ونیل پلاستیک (PVB) را اختراع کردند. در سال 1936 شرکت های امریکایی دریافتند که شیشه لمینت – شیشه ایمنی – حاوی لایه PVB می باشد که تغییر رنگ نمی دهد و  در حوادث رانندگی به راحتی فرو نمی ریزد. به مرور استفاده از شیشه لمینت رواج یافت و فرآیند تولید آن نیز تغییر کرد.

مشخصات شیشه لمینت – شیشه ایمنی

شیشه لمینت متداول شامل دو لایه شیشه 2.5 میل و یک لایه میانی 0.38 میل می باشد که مجموعا 5.38 میل ضخامت دارد. لمینت چند لایه و یا شیشه ضخیمتر، استحکام بیشتری به محصول نهایی می بخشد. شیشه ضد گلوله معمولا شامل لایه پلی کربنات، مواد ترموپلاستیک، ترموست EVA و لایه های متداول لمینت می باشد. شیشه های مشابهی در شیشه های جلویی فرودگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد که شامل سه لایه شیشه 6 میل سکوریت و لایه PVB بین آنهاست.

کاربردهای شیشه لمینت

1- شیشه اتومبیل

2- پنجره های سقفی (Skylight)

3- نرده و پله های شیشه ای

4- سلول های فتوولتائیک

5- کف شیشه ای

6- دکوراسیون داخلی

7- درب ورودی و پنجره بانکها، فروشگاه ها، طلا فروشی ها، بیمارستان ها و …

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

بازرگانی شیشه سلیمی ارائه دهنده انواع شیشه های لمینت – شیشه ایمنی – در سرتاسر ایران

تماس با ما