راهنمایی جهت انتخاب شیشه مناسب | انواع شیشه ساختمانی و کاربرد های آنها

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در ۳۰ سال اخیر، شیشه به عنوان یکی از اجزای مهم ساختمان مطرح شده است. هر روز نمای خارجی ساختمان های بیشتری پوشیده از شیشه می شود. بنابراین، انتخاب شیشه مناسب برای ساختمان تبدیل به یک مسئله مهم شده است.

برای انتخاب شیشه های مناسب ساختمان باید ویژگی های مختلفی مدنظر قرار بگیرد. در اینجا به برخی از این ویژگی های شیشه های مختلف اشاره می شود:

کنترل اشعه خورشیدی (Solar Control) در شیشه ساختمانی

شیشه های کنترل کننده اشعه خورشید

انرژی خورشیدی در بسیاری از موارد بسیار مفید و کاربردی می باشد، اما در ساختمان ها ممکن است سبب افزایش ناخوشایند گرمای ساختمان و تابش های آزار دهنده شود. شیشه های کنترل اشعه خورشید سبب کنترل اشعه های ناخواسته خورشید ( جذب کننده ها یا انعکاس دهنده ها)به داخل ساختمان می شود و توجه به این نکته در انتخاب شیشه مناسب ساختمان اهمیت فراوان دارد.

ضریب جذب گرمای خورشیدی (SHGC) معیار مناسبی برای سنجش میزان مقاومت شیشه ها از نفوذ گرمای خورشیدی می باشد. روش مشابه٬ اما غیر دقیق تر٬ ضریب سایه (SG) می باشد.

عایق صوتی

ساختمان ها نیازمند عایق شدن در برابر صداهای بیرون ساختمان می باشند؛ لذا شیشه ها باید در برابر صدا عایق باشند. نوع شیشه در عایق صوتی بودن بسیار موثر است. متداول ترین شیشه های عایق صوتی٬ شیشه های لمینت و شیشه های دوجداره می باشند. شیشه های لمینت حاوی عایق درونی مخصوص PVB می باشند که انرژی صوتی را جذب و عبور آن را کم می کند. نوع دیگر شیشه های عایق صوتی٬ شیشه های دوجداره می باشند که لایه هوا بین دو شیشه به عنوان عایق عمل می کند.

عایق حرارتی

برای اندازه گیری میزان حرارت عبوری از شیشه از ضریب U استفاده می کند. ضریب U بیانگر وات بر مترمربع بر درجه کلوین w/m2k می باشد. شیشه های دو یا چند جداره٬ گاز و استفاده از پوششlow-e (یا کم گسیل یا کنترل کننده انرژی) ضریب U پایین تری دارند.

استحکام

شیشه در معرض برخورد اشیا محیط و یا انسان ها قرار دارد که این عوامل سبب آسیب دیدن سطح شیشه و یا شکستن آن می شود. از آنجاکه هر شی تاثیر مخصوص به خود را روی شیشه ها می گذارد؛ لذا اندازه گیری هر کدام از این پدیده ها جهت انتخاب شیشه مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. شیشه های ایمنی از جمله لمینت و سکوریت جزء مهمترین انواع شیشه های مقاوم هستند. در قوانین ساختمانی، شیشه های روی درب آسنسورها باید از نوع نشکن و مقاوم در برابر حرارت باشند. همچنین حد فاصل راه پله و آسانسور ها باید توسط شیشه های دودبند جدا شوند. همه این شیشه ها باید از نوع سکوریت یا نشکن باشند.

نمای بصری

وقتی که درباره نمای بصری صحبت می کنیم، شیشه های رنگی را به یاد می آوریم. به لطف تکنولوژی های جدید تولید، شیشه ها در رنگ های مختلف تولید می شوند. شیشه ها در رنگ ها و طرح ها مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند و حتی می توان روی شیشه تصاویر و مناظر را چاپ نمود.

قیمت شیشه های ساختمانی

جهت مشاهده قیمت شیشه های ساختمانی به بخش لیست قیمت ها مراجعه یا با کارشناسان فروش بازرگانی شیشه سلیمی تماس بگیرید.