تاریخچه بطری شیشه ای – روند ساخت تولید بطری شیشه ای

هر بطری شیشه ای که باز می شود، نمایانگر بخشی از فرهنگ و سنتی است که به هزاران سال قبل باز می گردد. شیشه یکی از قدیمی ترین موادی است که عمیقا با تاریخ فرهنگی و تاریخ مهارتی بشر آمیخته شده است. شیشه در هنر معماری و همچنین در محافظت از بسته بندی مواد غذایی که می خوریم، استفاده می شود. برای مطالعه تاریخچه بطری شیشه ای باید به سراغ خود طبیعت برویم.


اولین شیشه های تولید شده – تولید شیشه در طبیعت

داستان شیشه حتی به پیش از تمدن بین النهرین بر می گردد. به طور کلی، شیشه به طور طبیعی ساخته شده است. وقتی در دمای بسیار بالا، ذرات کوارتز ذوب می شوند و سپس ماده مذاب سرد می شود، شیشه شکل می گیرد. ” مایع جامد ” این شیشه است. این دمای بالا را رعد و برق و یا فوران های آتشفشانی به وجود می آورند. بدین ترتیب سنگ های شیشه ای Fulgurite ، Obsidian و Tektite شکل می گیرند. حتی در دوران نو سنگی تقریبا ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد، مردم از شیشه به عنوان ابزار استفاده می کردند. برای مثال، از قسمت های تیز آن برای ساخت گوه و لیسه استفاده می کردند. اولین شیشه را طبیعت تولید کرده است.

قدیمی ترین شی شیشه ای ساخته شده توسط انسان

حدودا ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد، مصری ها اولین ظروف شیشه ای تو خالی را که برای نگهداری مواد دارویی و روغن استفاده می کردند، تولید کردند. قدیمی ترین شی شیشه ای تاریخی در موزه هنر مصری ها در مونیخ نگهداری می شوند: یک گلدان ظریف آبی رنگ شیشه ای .

اولین تولیدات صنعتی شیشه توسط انسان

مهمترین بخش تاریخچه بطری شیشه ای را باید در کتابخانه ها جستجو کرد. کتابخانه شاه آشوریان ، Ashurbanipal حاوی کتابی است که اولین دستوالعمل ثبت شده تولید شیشه را دارد. در این کتاب عنوان شده است که: ” ۶۰ سهم ماسه، ۱۸۰ سهم خاکستر از گیاهان دریایی و ۵ سهم گچ.” این فرمول از سال ۶۵۸ قبل از میلاد مسیح، برای دوهزار و پانصد سال، پایدار و بی رقیب بوده است. ماسه کوارتز، پتاس آهک، ماده ای طبیعی، غیر قابل نفوذ، قلیایی، و قوی به نام شیشه تولید می کنند.

حدودد ۱۰۰ سال قبل از میلاد، انقلاب بزرگ فنی در سواحل سوریه رخ داد. امروزه نام دقیق این وسیله را نمی دانیم ولی شیشه گران لوله دمیدن را اختراع کردند. این لوله بین ۱٫۲ تا ۱٫۶ متر طول دارد. یک طرف آن دهانه ای است که شیشه گر در آن می دمد. با طرف دیگر، شیشه گر بخشی از مواد مذاب را برمی دارد، داخل آن می دمد، می چرخاند و به آن شکل می دهد و آن را در هوا کم کم خنک می کند. آن زمان شیشه گران توانستند ظروف شیشه ای و اشکال شیشه ای ظریف و متنوعی تولید کنند. این اختراع نفطه عطفی در تاریخچه بطری شیشه ای به شمار می آید.

از قرن یازدهم، شهر ونیز ایتالیا تبدیل به مرکز شیشه سازی غرب جهان شد. شیشه سازان آنجا “phioleri di Murano” مهارتهای بسیار بالایی در ساخت شیشه به خصوص تولید کریستال های خالص یافتند. آنها سبک شیشه ظریف و خالص را در سنت شیشه سازی ونیزی گسترش دادند.

گرچه شواهدی از استفاده مصریان از شیشه به عنوان پنجره وجود دارد، اما اولین بار در دوره گوتیک از شیشه جهت رساندن نور به داخل قلعه ها و کلیسا ها استفاده شد. شیشه گران، دیسک های تخت شیشه ای را به هم می چسباندند و صفحات بزرگتری از شیشه تولید می کردند.

در این سال در یکی از شهرهای فرانسه به نام Saint Gobain برای اولین بار شیشه گران ماده مذاب را روی میز ریخته و با استفاده از غلطک شیشه تخت باضخامت یکسان تولید کردند. از این ایده برای ساخت آینه برای اشراف و تزئینات کاخ های روکوکو استفاده کردند.

اولین کارخانه صنعتی تولید شیشه

زیمنس، مخترع کوره مستمر تولید بطری شیشه ای

در سال ۱۸۶۷ فردریک زیمنس یک نوآوری فنی را جهت تسریع تولید صنعتی بطری شیشه ای معرفی کرد : کوره مستمر مخزنی. از این کوره های مخزنی، امروزه نیز استفاده می شود. یک انتهای کار که قادر به انجام تولید در طی شبانه روز است. این یک نقطه عطف برای تولید بطری شیشه ای به حساب می آید.

اولین دستگاه اتوماتیک تولید بطری شیشه ای

یک آمریکایی به نام مایکل جی، دستگاه اتوماتیک تولید بطری شیشه ای را اختراع کرد. یک شاهکار مهندسی. این دستگاه از فرایند مکش و ضربه برای تولید بطری شیشه ای استفاده می کرد. به عنوان مثال، لقمه شیشه ای در قالب فلزی مکیده می شود و به صورت اتوماتیک بریده می شود. این دستگاه قادر به تولید ۲۵۰۰ بطری در ساعت می باشد.

دستگاه IS تولید بطری شیشه ای

در سال ۱۹۲۵ دو مهندس به نام های اینگل و اسمیت دستگاه I.S را ثبت اختراع کردند. در این دستگاه از روش فشار-فشار برای تولید بطری شیشه ای استفاده می شود. این روش هم اکنون نیز مورد استفاده قرار می گیرد. ابتدا، لقمه مذاب اولیه در یک قالب دمیده می شود و شکل بدنه را می گیرد. سپس، به قالب بعدی برای شکل دادن نهایی منتقل و با دمیدن دوباره دهانه آن نیز ساخته می شود.

دستگاه تولید بطری شیشه ای

در نیمه دوم قرن بیستم، اغلب شاهد معرفی دستگاه های کنترل الکتریکی بودیم که باعث افزایش حجم تولید می شوند. فرایند های جدید برای تولید شیشه های سبک تر باعث حفظ محیط زیست و حفظ منابع انرژی می شوند. شیشه بخش جدایی ناپذیر زندگی ماست. شیشه در تحقیقات، فناوری ارتباطات، معماری و سیستم های خورشیدی مورد استفاده قرارمی گیرد. شیشه ایدا آل ترین ماده بسته بندی غذا، نوشیدینی و لوازم آرایشی است.

منبع :
https://www.vetropack.com/en/glass/history-of-glass/

جهت مشاهده لیست قیمت بروز محصول جار و بطری شیشه ای کلیک نمائید.