انواع شیشه سکوریت بر اساس سیستم تولید

شیشه به دلیل ویژگی های منحصر بفردی که دارد، نقش بسیار مهمی در معماری ساختمان ها و سایر صنایع دارد. افزایش مقاومت شیشه در برابر شکستن موجب افزایش کاربرد آن نیز خواهد شد. محصول شیشه نشکن ( یا سکوریت) جلوه و ایده نوینی را به معماری و کاربرد شیشه در صنایع مختلف بخشیده است. انواع شیشه سکوریت از لحاظ فرآیند تولید به شرح زیر است.

شیشه سکوریت حرارتی

شیشه حرارات دیده ( شیشه سکوریت) نوع خاصی از شیشه است که مصارف زیادی بخصوص در موارد امنیتی دارد. حرارت سبب می شود که سطح خارجی شیشه تحت فشار و سطح درونی تحت تنش و کشش قرار بگیرد. این نوع اعمال فشار روی شیشه سبب می شود که اولا شیشه نسبت به شیشه های عادی مقاومت تر شود. ثانیا در صورت شکستن شیشه، به صورت تکه های کوچک غیربرنده خرد می شود که خطرات جانی کمتری دارد. این شیشه ها به دلیل امنیت و مقاومت بالایی که دارند کاربردهای فراوانی از جمله در شیشه اتومبیل، درب حمام، درب های شیشه ای، سینی یخچال ها و فریزرها، محافظ صفحه نمایش گوشی های تلفن همراه، بخشی از شیشه های ضد گلوله، شیشه ماسک غواصی و انواع ظروف آشپزی داشته باشند.

رنگ، شفافیت، ترکیب شیمیائی، و میزان عبور نور بر اثر عملیات سکوریت تغییر نمی کند. همچنین سختی ، وزن مخصوص ، ضریب انبساط ، نقطه نرم شدن ، هدایت حرارتی نیز بر اثر عملیات سکوریت بدون تغییر باقی می ماند. مقاومت پیچشی وکششی و مقاومت در برابر ضربه و استرسهای حرارتی، ویژگیهایی فیزیکی هستند که طی عملیات سکوریت بهبود خواهند یافت. شیشه نشکن تحت بار یکسان به مراتب مقاوم تر از شیشه عادی هم اندازه و هم ضخامت خود عمل می نماید.

شیشه نشکن مقاومت حرارتی بالایی دارد. قادر است ۳ برابر بیشتر از شیشه معمولی در برابر حرارت پایداری کند و تغییرات حرارتی تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل می نماید.

فرآیند سکوریت، الگوی شکست شیشه را نیز تغییر می دهد. شیشه نشکن در صورت اعمال ضربه شدید به قطعات بسیار کوچکی تقسیم میشود که برندگی شیشه عادی را نداشته و خسارت جانی و مالی حادثه را به حداقل ممکن می رساند. اهمیت این امر به هنگام بلایای طبیعی مانند زلزله و طوفان آشکار می شود. شیشه های نشکن دارای مقاومت مکانیکی حدود ۵ برابر شیشه های معمولی هستند.

این شیشه ها در نمای ساختمان ها، فروشگاه ها، مغازه ها، نمایشگاه ها، درب حمام، دود بند و … کاربرد دارد.

انواع شیشه سکوریت

شیشه سکوریت شیمیایی


هدف نهایی در سکوریت کردن شیشه به صورت شیمیایی تفاوتی با سکوریت کردن حرارتی ندارد، تنها فرآیند سکوریت کردن و مقاوم کردن آن شیمیایی می باشد. شیشه در حوضچه ای از نمک های مذاب در دمای حدود ۴۰۰ درجه سانتیگراد غوطه ور میشود. مدت زمان غوطه ور شدن در مذاب برای بدست آوردن ولتاژ مشخص مهم حیاتی است. توزیع تنش در فرآیند سکوریت کردن شیمیایی متفاوت از روش حرارتی است.

از روش شیشه سکوریت شیمیایی اغلب برای شیشه هایی با ضخامت ۱ میلی متر، ۲ میلی متر و ۳ میلی متر استفاده می شود. تخت ماندن سطح شیشه سکوریت شیمیایی بسیار مهم است. از این رو تولید کنندگان مربوط به صنایع دستگاه های اسکن و کپی، پانل های خورشیدی، تجهیزات ماکروویو، شرکت های تکنولوژیک روشنایی، خودرو سازی و بسیاری دیگر از صنایع مربوط به شیشه فلوت می توانند از شیشه های سکوریت شیمیایی استفاده نمایند. شیشه سکوریت شیمیایی اغلب در صنایع حمل و نقل هوایی و صنایع روشنایی مورد استفاده قرار می گیرد.

شیشه روی گوشی های تلفن همراه از نوع شیشه های نشکن شیمیایی می باشد که مقاومت بالایی در برابر شکستن از حود نشان می دهد.

جهت مشاهده لیست قیمت بروز شیشه سکوریت کلیک نمائید.