آیا شیشه های دوجداره مناسب مناطق گرمسیری هستند؟ – شیشه های منسب مناطق گرمسیری

شیشه های دوجداره بیشتر بخاطر این ویژگی شناخته شده اند که از نفوذ هوای سرد بیرون به درون خانه جلوگیری می کنند. اما آیا شیشه های دوجداره در مناطق گرمسیری نیز مناسب هستند؟ تصوّر اینکه شیشه های دوجداره مناسب مناطق گرمسیری نیستند احتمالا از آنجا نشأت می گیرد که شیشه های دوجداره اغلب در مناطق سردسیر مورد استفاده قرار گرفته اند، اما واقعیت های علمی چیز دیگری را نشان می دهد.

شیشه دوجداره

شیشه های دوجداره چگونه عمل می کنند؟

شیشه دوجداره متشکل از دو لایه شیشه و یک فضای خالی بین آنهاست. فضای خالی عاملی جهت ایجاد عایق بین داخل و خارج ساختمان می باشد. این فضا می تواند هوا و یا – برای بازده بیشتر- یک گاز مخصوص باشد. با هر دو روش، شیشه دوجداره عایق بسیار بهتری از شیشه تک جداره می باشد.

میزان انتقال گرما توسط شیشه با ضریب U  ویا ضریب Uw نشان داده می شود. گرچه محاسبه ضریب U پیچیده است اما خواندن یا استفاده از آن ساده می باشد. هرچه میزان ضریب U کمتر باشد، انتقال گرما نیز کمتر خواهد بود.

درساختمان ها، هر چه ضریب U کمتر باشد بهتر است؛ این بدان معناست که میزان انتقال گرما از خانه به بیرون و بالعکس کمتر است. اما چقدر؟ یک شیشه استاندارد ۴ میل ( با ضخامت ۴ میلی متر) دارای ضریب U تقریبی ۵٫۸۸ می باشد و این در حالیست که شیشه دوجداره ضریب U معادل ۲٫۵۳ دارد.

محاسبه انتقال گرما در شیشه دوجداره

انتقال گرما را می توان با واحد “وات” اندازه گیری کرد. از این واحد می توان برای محاسبه میزان گرمایی که شیشه دوجداره در مقایسه با شیشه تک جداره ذخیره می کند استفاده کرد. با استفاده از فرمول ساده زیر می توانید میزان دخیره انرژی را محاسبه کنید:

۱- ابتدا مساحت شیشه (مترمربع) را محاسبه کنید.

۲- اختلاف دمای داخل و خارج ساختمان را محاسبه کنید.

۳- این دو عدد را ضربدر یکدیگر کنید.

۴- حاصل را ضربدر ضریب U کنید.

برای مثال، اگر مساحت شیشه ۶۰ متر مربع و اختلاف دمای داخل و خارج ۱۵ درجه و  ضریب U شیشه ۶ باشد؛ آنگاه با استفاده از فرمول: ۶۰*۱۵*۶ برابر ۵۴۰۰ وات خواهد شد. اگر ضریب U نصف شود آنگاه از هدر رفتن ۲۷۰۰ وات انرژی جلو گیری خواهد شد.

بهینه سازی مصرف انرژی شیشه های دوجداره در مناطق گرمسیری

شیشه های دوجداره در مناطق گرمسیری نیز به میزان قابل توجهی باعث کاهش قبض برق خواهد شد. با طراحی مناسب خورشیدی و استفاده از شیشه های دوجداره، به میزان قابل توجهی از نفوذ هوای گرم به داخل ساختمان جلوگیری می شود و می توان به میزان زیادی از هدر رفت انرژی در مناطق گرمسیری جلوگیری نمود. 

صنعت شیشه سلیمی – تولید کننده انواع شیشه دوجداره با استاندارهای بهینه سازی مصرف سوخت. جهت مشاهده قیمت های شیشه دوجداره روی لینک زیر کلیک نمایید

جهت مشاهده لیست قیمت بروز شیشه دوجداره کلیک نمائید.