انعکاس از همان ابتدا، برای بشر مجذوب کننده و رمزآلود بوده است. بخصوص دیدن چهره خود در اجسام براق، بسیار تعجب آور بوده است. تولید آینه از همان اصل بازتاب نور و تمایل ذاتی بشر برای دیدن انعکاس آغاز شده است.

انعکاس نور در آب
انعکاس

تاریخچه تولید آینه

در زمان های قدیم، مردم از سنگ ابسیدین (Obsidian ) برای تولید آینه استفاده می کردند. این سنگ ها بسیار جلا داده می شدند، به طوریکه قادر به انعکاس نور با وضوح بالا بودند. با گذشت زمان و با تکامل تمدن، فن آوری نیز پیشرفت کرد. به تدریج، مردم از طلا، نقره و آلمینیوم جهت تولید آینه استفاده کردند. مشابه جلا دادن سنگ ها، طلا و نقره را جلا می دادند. در حدود سال ۱۹۰۰ میلادی، فرآیند نقره سازی به محبوب ترین روش تولید آینه تبدیل شد. امروزه نیز از این روش استفاده می شود.

در دوران باستان، از فلزهای جامد مثل برنز و نقره برای تولید آینه استفاده می شد. به همین دلیل، آینه ها بسیار گران قیمت بودند. از طرفی، این آینه ها بسیار مستعد خوردگی نیز بودند. شیشه سازهای ونیزی، فرآیند تولید آینه از شیشه را در قرن ۱۶ ام معرفی کردند. آنها پشت شیشه را با جیوه پوشاندند تا یک انعکاس کامل و بدون تحریفی بدست آید.

تولید آینه در کارخانه

در کارخانه های تولید آینه، از شیشه با کیفیت و خالص استفاده می شود. شیشه تنها ۴% از نور را انعکاس می دهد. این یعنی، جهت تبدیل شیشه به آینه مواد دیگری مورد نیاز است. موادی که مورد استفاده قرار می گیرد اغلب نقره، طلا، کروم یا جیوه هستند. آینه های امروزی اغلب با نقره یا آلمینیوم غیر سمی تولید می شوند. در صورت ماندن هرگونه آلودگی و غبار روی شیشه، آینه تولید شده موج دار و بی کیفیت می شود. لذا؛ صیقل دادن و تمیز کردن سطح شیشه از اهمیت فراوانی برخوردار است.

نحوه تولید آینه
نحوه تولید آینه

روش های مختلفی برای تولید آینه وجود دارد. در اغلب کارخانه های تولید آینه، ابتدا جام های آینه به خوبی شسته و تمیز می شوند. سپس به دقت صیقل داده می شوند و کاملا عاری از لک و غبار می شوند. در مرحله بعدی، قلع مذاب روی شیشه ریخته می شود و یک لایه بسیار نازک و صاف روی شیشه قرار می گیرد. سپس ، نقره اضافه می شود و با مواد فعال کننده، لایه نازک ترکیب نقره و قلع به شیشه می چسبد. مس برای ماندگاری بیشتر روی این لایه پوشانده می شود. جهت حفظ مس از زنگ زدگی و خراش، یک لایه رنگ هم در مرحله نهایی اسپری می شود. آینه به دست آمده کاملا شفاف است و بیش از ۸۰% نور را منعکس می کند.

این آینه ها کاربری های بسیاری دارند. آینه های معمولی تخت در نظافت شخصی، زیبایی، دکوراسیون داخلی و خارجی، اتومیبل و غیره کاربرد دارند. آینه های محدب و مقعر در پزشکی، تکنولوژی، مصارف نظامی، آینه بغل اتومبیل، هوا فضا، هنر و نقاشی مورد استفاده قرار می گیرند.   

جهت دریافت لیست قیمت ها و یا ارتباط با کارشناسان فروش، با ما تماس بگیرید.