انواع شیشه ساختمانی – اسامی انواع شیشه

شیشه به دلیل قابلیت های بسیار بالایی که حوزه معماری و طراحی دارد، کاربرد روز افزونی در صنعت ساختمان سازی پیدا کرده است. از این رو، شناخت انواع شیشه ساختمانی ، قابلیت ها و کاربردهای آن ها می تواند نقش مهمی در استفاده بهینه از این ماده مهم چه در افزایش بهره وری و چه در افزایش زیبایی ساختمان داشته باشد.

درباره شیشه

گرچه تا کنون فرمول ها و روش های ساخت متعددی برای شیشه کشف و ارائه شده است اما همواره سه ماده آهک، سیلیس و کربنات سدیم، اصلی ترین مواد تشکیل دهنده شیشه می باشند. شیشه ، مایعی می‌باشد که بسیار سرد شده است و در حرارتی پایین‌تر از نقطه انجماد آن ، در حالت مایع قرار دارد و بطور عمومی ، جسمی است شفاف که نور بخوبی از آن عبور می‌کند و پشت آن بطور وضوح قابل روئیت می‌باشد.

ملاحظات انتخاب شیشه ساختمانی

در انتخاب نوع شیشه ساختمانی ملاحظاتی از قبیل عایق صوتی، عایق حرارتی، نما و زیبایی بصری، استحکام، امنیت و … مد نظر قرار می گیرد و با توجه به درجه اهمیت هر کدام از معیار های بالا، انواع شیشه ساختمانی مورد نیاز و مطلوب محل استفاده انتخاب می شود. در زیر به برخی از انواع شیشه ساختمانی و همچنین ویژگی ها و کاربردهای آن اشاره می شود.

شیشه فلوت

شیشه فلوت یا شیشه تخت، اولیه ترین حالت شیشه تولید شده می باشد. شیشه فلوت در ضخامت های مختلف از ۲ میلی متر تا بیش از ۲۰ میلی متر تولید و عرضه می شود اما به صورت متداول ضخامت های ۴-۸ میلی متر در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. شیشه فلوت به دلیل روش تولید خاص خود، اغلب بدون موج و خمیدگی می باشد، به همین دلیل در ساختمان ها و بخصوص پنجره ها کاربرد فراوانی دارد. شیشه فلوت را می توان به صورت اولیه و یا به صورت فراوری شده و افزایش کارایی های جدید مورد استفاده قرار داد.

شیشه ساده - شیشه فلوت

شیشه مشجر ( طرح دار)

نوع دیگر شیشه که معمولا برای ایجاد محیط خصوصی و خارج از دید در ساختمان ها از آن استفاده می شود، شیشه مشجر یا طرح دار می باشد. شیشه های مشجر در طرح ها مختلف تولید و عرضه می شوند.

شیشه مشجر

شیشه آینه ای ( شیشه رفلکس یا انعکاس دهنده)

 یکی از فراورده های شیشه فلوت، شیشه آینه ای می باشد که با ماده پوششی که روی شیشه فلوت قرار می گیرد خاصیت انعکاسی به خود می گیرد. شیشه رفلکس معمولا در نما های خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این شیشه نور خارجی را بازتاب داده و سبب کاهش نفوذ نور خورشید به ساختمان و همچنین ایجاد حالت آینه می شود در حالیکه از سمت داخل ساختمان مشابه شیشه های معمولی عمل کرده و خاصیت بازتابدهنگی و آینه ای ندارد. این ویژگی در شب برعکس می شود.

شیشه رفلکس

شیشه دوجداره

یکی از مهمترین انواع شیشه ساختمانی، شیشه دوجداره و یا چند جداره می باشد. ویژگی اصلی این شیشه مقاومت بسیار بالای آن در برابر نفوذ سر و صدا و همچنین حرارات می باشد. به عبارت دیگر، شیشه های دوجداره عایق مناسب صوتی و حرارتی هستند. شیشه دوجداره از کنار هم قرار گرفتن دو قطعه شیشه و ایجاد فضای خلاء و یا هوای خنثی بین این دو شیشه ساخته می شوند. با توجه به کاربری و محل استفاده از شیشه دوجداره، می توان از ترکیب انواع شیشه ها برای دوجداره کردن استفاده کرد : مانند ترکیب شیشه فلوت، مشجر، آینه ای، سکوریت، لمینت و … 

انواع شیشه دوجداره

شیشه سکوریت

یکی از مهمترین انواع شیشه ساختمانی شیشه سکوریت است. این شیشه در تراس، دودبند، درب ورودی و سایر قیمت هایی که به شیشه مقاوم تری نیاز است مورد استفاده قرار می گیرد.  شیشه سکوریت یا حرارت دیده، از انواع شیشه های ایمنی می باشد. با فراوری مجدد شیشه فلوت و اعمال حرارت مجدد و خاص به شیشه، میزان مقاومت شیشه را تا چند برابر می توان افزایش داد. محصول بدست آمده شیشه سکوریت یا میرال ( شیشه نشکن) می باشد که مقاومت بیشتری در برابر فشار و شکستن از خود نشان می دهد. هرگاه نیاز به مقاومت بیشتر باشد، از شیشه سکوریت می توان استفاده کرد.

انواع شیشه سکوریت

شیشه های سکوریت به انواع مختلفی از جهات متفاوت تقسیم میشود. که این تقسیم بندی عبارت است از: شیشه سکوریت فلوت، شیشه سکوریت سوپر کلیر، شیشه سکوریت برنز،شیشه سکوریت دودی، شیشه سوریت ابی،شیشه
سکوریت سبز و..

شیشه سکوریت فلوت:

در شیشه سکوریت فلوت  در مقایسه با شیشه سکوریت سوپرکلیر رنگ سبز بیشتری در بافت شیشه موجود می باشد،اما قیمتی مناسب تر و کاربردی بیشتر از سایر شیشه های سکوریت موجود دارا می باشد. موارد مصرف شیشه سکوریت فلوت اعم از استفاده در مغازه ها،بالکن شیشه ای،نرده هاس شیشه ایفجان پناه،ویترین مغازه ها،میز چاپ،درب قابلمه،ظروف شیشه اس و حتی برای استفاده بع عنوان تخته وایت برد می توان اشاره کرد.

شیشه سکوریت سوپر کلیر:

این نوع شیشه در مقایسه با سایر شیشه سکوریت ها شفاف تر و مقدار رنگ سبز موجود در بافت آن بسیار پایین تر است. اما قیمتی بالاتر نسبت به شیشه سکوریت فلوت دارد.
– موارد مصرف شیشه سکوریت سوپرکلیر:
– به علت شفافیت بسیار بالای شیشه سکوریت سوپرکلیر و به طبع آن قیمت بالای این نوع شیشه در جاهای لوکس تر و محل هایی که ظاهر قضیه از اهمیت بیشتری برخوردار است استفاده میشود.مانند مغازه ها،فروشگاه ها،خانه های لوکس،ویترین ها قفسه بندی مغازه های رو میزی های لوکس و…

شیشه سکوریت برنز:

این نوع شیشه همان شیشه سکوریت فلوت می باشد با رنگ برنز (قهوه ای)که موارد مصرف آن می توان به استفاده در درب های پارکینگ،بالکن های شیشه ای،نمای آلاچیق ها و… اشاره کرد.

-از شیشه های سکوریت برنز در محل هایی که ترجیح برآن است که دید کمتری را به داخل محیط مورد نظر اجاد کند استفاده می شود.

شیشه سکوریت دودی:

شیشه سکوریت دودی،همان شیشه سکوریت فلوت است که به رنگ دودی تولید میشود که به علت تیره و محدود کردن دید در جاهای خاص، بنا به نیاز و شرایط کار مورد استفاده قرار میگیرد.
-از جمله موارد مورد استفاده شیشه سکوریت دودی می توان به نمای ساختمان،اتاق های شیشه ای کنفرانس،پارتیشن هافبالکن هافجان پناه ها،شیشه رو میزی اشاره کرد.

شیشه سکوریت آبی:

شیشه سکوریت آبی همان شیشه سکوریت فلوت است که به رنگ آبی تولید میشود.
-شیشه سکوریت آبی در موارد بسیار خاص و محدود به درخواست و نوع طراحی موجود در محل مورد استفاده و تولید و عرضه میشود. -برای مثال از شیشه سکوریت آبی در ظراحی و ساخت استخر ها،سقف شیشه ای ویلا ها،نرده ها،پله های راه رو،جان پناه ها و…. استفاده می شود.

شیشه سکوریت سبز:

شیشه سکوریت سبز این شیشه همان شیشه سکوریت فلوت است که به رنگ سبز تولید میشود این نوع شیشه نیز برا  سفارش های خاص در طراحی های محل های مورد نظر استفاده می شود.

شیشه لمینت

نوع دیگر شیشه ایمنی، شیشه لمینت می باشد. شیشه لمینت متشکل از دو یا چند لایه شیشه فلوت یا سکوریت می باشد که با لایه طلق میانی که معمولا از جنس PVB می باشد به هم چسبیده اند. شیشه لمینت هم مقاومت بالایی در برابر شکستن دارد و هم به دلیل وجود لایه PVB میانی، در هنگام شکستن با الگویی عنکبوتی شکسته و قطعات شیشه شکسته فرو نمی ریزد. معمولا در مکان هایی که ریزش قطعات شیشه موجب آسیب می شود و همچنین در جاهایی که نیاز به مقاومت بالایی می باشد، از شیشه لمینت استفاده می شود. شیشه جلوی اتومبیل ها از نوع لمینت می باشد.

laminated-safety-glass

شیشه مات شونده برقی

نوع جدید شیشه ها، شیشه مات شونده برقی یا شیشه هوشمند می باشد. این نوع شیشه ها اغلب به صورت لمینت بوده و همه ویژگی های شیشه لمینت را دارا می باشند، مضاف بر اینکه با طلق PDLC موجود بین دوشیشه امکان مات و یا شفاف شدن در کسری از ثانیه با استفاده از جریان برق را دارا هستند. شیشه های مات شونده برای ایجاد حریم خصوصی مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند نقش بسزایی در طراحی های نوین ساختمانی داشته باشند.

شیشه مات شونده - شیشه ساختمانی

بازرگانی شیشه سلیمی

قیمت انواع شیشه ساختمانی بازرگانی شیشه سلیمی

جهت استعلام قیمت بروز شیشه های ساختمانی به صفحه لیست قیمت ها مراجعه کنید و یا با کارشناسان فروش ما تماس حاصل نمایید.