نیاز  صنعت درحال رشد فتوولتائیک [1] (Photovoltaics) به شیشه

چکیده

با افزایش پیش بینی شده فتوولتائیک، تقاضا برای شیشه در صنعت انرژی خورشیدی به شدت افزایش خواهد یافت و هزاران جام شیشه فلوت در 20 سال آینده باید جهت رفع این نیاز تولید شوند. این افزایش تقاضا فرصتی را برای صنعت انرژی خورشیدی فراهم خواهد آورد که محصولات مناسب تری جهت نیازمندی های خود بدست آورد، مثل شیشه های کم آهن و بروسیلیکات با کمترین قیمت ممکن. گرچه موانع فنی قابل توجهی بر سر راه صنعت شیشه تخت جهت مواجهه با این نیازهای پیش بینی شده صنعت انرژی خورشیدی وجود ندارد، اما جهت رسیدن به این هدف نیازمند برنامه ریزی پیشرفته و سرمایه گذاری اساسی می باشد.

صنعت فتوولتائیک و صنعت شیشه

  1. مقدمه / پیش زمینه صنعت فتوولتائیک و صنعت شیشه

هر تکنولوژی خورشیدی برای رسیدن به موفقیت، طوری باید رشد کند که لااقل کیفیت را به خطر نیاندازد. تولید کنندگان سلول های خورشیدی نه تنها باید فرآیندهای تولیدی خود را ارتقاء دهند بلکه باید مطمئن شوند که تامین کنندگانشان نیز قادر به تامین تقاضاهایشان نیز هستند. کمبود سیلیس مورد نیاز جهت تولید سیلیکون ها سلول خورشیدی کریستالی بین سال های 2005 تا 2008، مثال خوبی از عقب ماندن تامین کنندگان از توسعه صنعت می باشد[1و2]. گرچه این مشکل موقتی بود اما موجب افزایش قیمت این تکنولوژی گردید و فرصتی را برای نوارهای نازک (thin-film) فراهم آورد تا سهم بزرگی از بازار را بدست آورند.

ماژول های متعددی در فتوولتائیک مورد استفاده قرار می گیرد. تکنولوژی سیلیکون کریستالی، جام ها را جهت ایجاد مقاومت ساختاری ماژول و محافظت از سلول ها پوشش می دهد. تکنولوژی انرژی خورشید نوار نازک (Thin-film) همچنین اغلب به عنوان زیر لایه وسیله ساخته شده مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع، در اغلب ماژول ها خورشیدی در تولید، شیشه بزرگ ترین جزء و بخش عمده آن را تشکیل می دهد و در شیشه دولایه نوار نازک PV ، شامل 97%، وزن ماژول می شود. شیشه سبب استحکام، ثبات محیطی و انتقال نور بالا می شود و این در حالی است که قیمت تمام شده را بالا نمی برد.

تولید شیشه تخت مدرن در دهه 1950 با معرفی فرایند تولید پیلکینگتون Pilkington ( نامگذاری این فرایند از روی نام مخترع آن Alastair Pilkington صورت گرفته است) آغاز شد. این فرآیند تولید که همچنین با نام فرآیند تولید شیشه فلوت نیز شناخته می شود، تکنولوژی جدید را معرفی کرد که توسط آن شیشه های کم هزینه و با کیفیت تولید می شد. در تولید شیشه فلوت، شیشه مذاب بر روی لایه قلع مذاب قرار گرفته و شکل می گیرد و نهایتا شیشه ای یکنواخت با سطحی صاف بدست می آید. تولید شیشه به روش فلوت سریعا جایگزین روش های قدیمی تر شد و امروزه 90 درصد شیشه تخت بدین روش تولید می شود. بیشترین سهم بازار شیشه تخت مربوط به معماری ( 88 درصد از بازار) می شود و پس از آن شیشه اتومبیل قرار  دارد ( 11 درصد از سهم بازار را داراست).

سهم صنعت خورشیدی حدود 2 درصد از کل بازار شیشه تخت می شود. گرچه با رشد سریع صنعت انرژی خورشیدی ( و رشد متوسط مورد انتظار سایر صنایع شیشه) این وضعیت در حال تغییر می باشد.

دانلود فایل اصلی ( متن انگلیسی) مقاله

دانلود PDF

جهت دریافت فایل کامل ترجمه، ایمیلی با موضوع:  ترجمه “عنوان مقاله” به salimiglass@gmail.com ارسال نمایید.

[1] تبدیل نور به الکتریسیته با استفاده از مواد نیمه رسانا را اثر فتوولتائیک گویند.