قبل از اینکه وارد موضوع این مقاله بشویم لازم به یادآوری است که هیچ محصولی با کارکرد “شیشه ضد گلوله” وجود ندارد. محصولاتی که به عنوان “ضد گلوله” مطرح هستند تنها “مقاوم در برابر گلوله” هستند. هیچ شیشه ای غیر قابل رسوخ نمی باشد؛ بنابراین، هرگز فکر نکنید که می توانید در داخل یک مکعب ضد گلوله کاملا در امان از حملات تروریستی باشید. ” شیشه های مقاوم در برابر گلوله” تنها تاثیرات مخرب گلوله های شلیک شده را به تاخیر می اندازند. به عبارت دیگر، برای خرد کردن این شیشه ها به بیش از یک گلوله نیاز است. از این رو بهتر است به این شیشه ها ” مقاوم در برابر گلوله” اطلاق شود.

خودرو یکی از مقامات آفریقایی که در معرض شلیک گلوله قرار گرفت و جان سالم به در برد

این شیشه های جادویی چگونه ساخته می شوند؟

در نگاه اول، تفاوت ظاهری مشخصی بین این شیشه ها و شیشه های معمولی وجود ندارد، اما در واقع این شیشه ها بسیار متفاوت هستند. این شیشه ها قادرند بسته به ضخامت شیشه و کالیبر گلوله، در برابر شلیک های متعدد گلوله از خود مقاوت نشان دهند.

مواد مورد استفاده اغلب لایه های پلی کربناتی است که بین شیشه ها قرار می گیرد. به این عمل لمینت کردن می گویند. لایه های پلی کربنات مقاومت و انعطاف پذیری قابل توجهی به شیشه می بخشند. برخی از موادی که بین دو شیشه قرار می گیرند عبارتند از : Armormax، Makroclear ، Cyrolon ، Lexan و Tiffak. ضخامت شیشه های ضد گلوله بین ۷ تا ۷۵ میلی متر می باشد.

شیشه ضد گلوله1

توصیف علمی ( مکانیزم)  قابلیت حفاظت شیشه های مقاوم در برابر گلوله ( شیشه ضد گلوله)

هنگامی که گلوله شلیک شده به سطح شیشه ضد گلوله برخورد می کند، لایه شیشه بیرونی سوراخ می شود اما لایه پلی کربناتی داخلی انرژی گلوله را جذب می کند و فشار آن را پخش می کند و بنابراین گلوله قادر به خارج شدن از آخرین لایه نمی باشد. یعنی نمی تواند شیشه را بشکافد و به هدف پشت آن اصابت کند.

برخی از شرکت ها محصولی را با عنوان ” شیشه های ضد گلوله یک طرفه” تولید نموده اند. این محصول طوری طراحی شده است از ورود گلوله جلوگیری می کند اما همزمان امکان تیراندازی از داخل به بیرون جهت دفع مهاجمین وجود دارد.

در این محصول از شیشه های تقویت شده که پس از برخورد خرد می شوند و  همچنین مانند سایر شیشه های ضد گلوله، از لایه پلیمری مقاوم استفاده می شود. شیشه تقویت شده، لایه بیرونی این محصول را تشکیل می دهد که پس از برخورد گلوله به سطح آن خرد شده و با این کار و نیروی ناشی از گلوله را پخش میکند و سپس لایه پلیمری داخلی این انرژی را جذب می کند و مانع از نفوذ گلوله می شود. این درحالیست که گلوله شلیک شده از داخل قبل از شکستن شیشه به راحتی لایه پلیمری را سوراخ کرده و بعد شیشه را شکسته و خارج می شود، تنها کمی از سرعت گلوله کاسته خواهد شد. 

شیشه ضد گلوله یک طرفه