شیشه امکان ایجاد یک زندگی مدرن و پیشرفته را فراهم آورده است. ساخت قهوه ساز، شومینه، گازهای برقی پیشرفته، خطوط لوله گاز ، سرنگ، لیزر و بسیاری از امکانات دیگر با شیشه امکان پذیر شده است.

برای آشنایی با نحوه تولید شیشه با ما همراه شوید.

شیشه های مختلف کاربرد های مختلفی دارند. هر کدام از شیشه ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که باعث ایجاد تغییراتی در مواد خام و فرایند ساخت آنها می شود. اما ساخت تمام شیشه ها از یک جا آغاز می شود. مذاب.

در دمای ۱۲۰۰ درجه سانتی گرادِ کوره، مواد و ترکیبات پیوندهای جدیدی را شکل می دهند، استحکام مکانیکی بدست می آورند، ثبات گرمایی و ویژگی های بصری منحصر به فرد و ویژه ای را بدست می آورند و هم چنین ویژگی هایی را کسب می کنند که  باعث می شود در سطح بالایی قرار بگیرند.در اینجا چه اتفاقاتی دررون شیشه مذاب رخ می دهد که باعث شکل گیری فواید و ویژگی های شیشه می شود؟

شیشه چگونه به وجود می آید و از چه تشکیل شده است؟

شیشه از شن کوارتز( که یک ماده معدنی در پوسته زمین است و معمولا آن را در سواحل پیدا می کنید) و ترکیبات شیمیایی مانند بور، آهک و کربنات کلسیم ساخته می شود. انواع مختلف شیشه با انتخاب ترکیبات و اجزای صحیح ساخته می شود.

سازندگان شیشه  بر ویژگی های ذاتی عناصر برای تاثیر گذاری بر روی خصوصیات شیشه تکیه می کنند. مثلا، ویژگی ها و خصوصیات شیشه های آلمینوسیلیکات قلیایی با شیشه های فسفاتی یا بروسیلیکاتی متفاوت است.

تفاوت بین شیشه های مختلف در نتیجه تعامل بین اجزای شیشه است. خواص یک شیشه می تواند برای یک کاربرد خاص مناسب باشد و یا رنگ مورد نظر برای شیشه می تواند با ترکیب عناصر مختلف در شیشه ذوب شده به دست آید.

نحوه تولید شیشه ترکیبی است از علم شیمی، مهندسی کنترل شده و زمان.

ذوب شیشه

در کوره ذوب شیشه عناصر و ترکیبات مختلفی مخلوط می شوند. در این کوره ها موارد زیر اتفاق می افتد:

  1. ورود مواد خام توسط قیف به داخل کوره ای با دمای ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد. پس از گذشت چندین ساعت که مواد در معرض گرمای شدید قرار گرفته اند، عناصر و ترکیبات از نظر شیمیایی تغییر شکل داده و به حالت مایع و مذاب در می آیند.
  2. فرایند تصفیه مواد و ناخالصی ها. افزایش دما باعث می شود که گازها و سایر ناخالصی ها از شیشه مذاب خارج شود. دمای تصفیه به ترکیبات شیمیایی شیشه و کاربرد نهایی آن بستگی دارد.
  3. شکل گیری شیشه در هنگام خنک شدن. کاربرد نهایی شیشه برروی نحوه شکل دهی شیشه تاثیر می گذارد: شیشه های بروسیلیکات برروی قلع مایع شناور می شوند تا سطح صافی پیدا کنند در حالی که لوله ای شیشه ای از طریق یک فرایند طراحی مداوم ساخته می شود.
  4. حرکت شیشه به سمت کوره خنک کننده سازندگان شیشه. باید بادقت و با احتیاط فرایند خنک کردن شیشه را انجام دهند تا ساختار های شیمیایی شیشه از بین نرود. به همین دلیل شیشه شکل گرفته به سمت کوره خنک کننده حرکت می کند. دمای کوره های خنک کننده از دمای ابتدایی شیشه شروع می شود و به تدریج کاهش پیدا می کند تا به دمای طبیعی محیط برسد. به منظور کاهش فشار و تنش در شیشه باید کاهش دما با دقت و کنترل شده صورت بگیرد. این فرایند ممکن است ساعت ها یا ماه ها به طور بیانجامد که به نوع و ضخامت شیشه بستگی دارد.
  5. بررسی شیشه پس از خنک شدن توسط کارگران. اگر نفصی در شیشه مشاهده شد، می توان دوباره شیشه را ذوب کرد، شکل داد و دوباره از آن استفاده کرد.
  6. انجام هرگونه پلیش، صیغل و پردازش برروی شیشه. مثل، شیشه های ضد خش مورد استفاده برروی صفحه های گوشی های هوشمند. و وان های تبادل یون تقویت کننده بسته ای دارویی با گذر از کوره بلور کننده به شیشه های سرامیکی تبدیل می شوند.

از ساحل تا کوره و سپس ورود به جهان

ساخت شیشه از مواد خام نیازمند آگاهی از علم شیمی و مهندسی است. شیشه ای برای محافظت ما از دزدی، کنترل گرمای شومینه و هدایت ماشین های بدون سرنشین ساخته شده اند، همگی به علم شیمی بستگی دارند.

عناصر و ترکیبات مختلف باعث ساخته شدن شیشه هایی با ویژگی های مختلف برای کاربرد های مختلف می شود. اما ساخت تمام شیشه ها با ذوب مواد آغاز می شود.